keskiviikko 16. helmikuuta 2011

Toipilaana

Tanaan minulle tehtiin sinus-lift operaatio ylaleuan puuttuvien poskihampaiden implantteja
varten. Siella ei ollut tarpeeksi luuta implanttiruuveja varten, vaan ne olisivat menneet
lapi poskiontelokaytavaan asti. Sellaisessa tapauksessa tehdaan luuhun kitalaen kautta
aukko, ontelon kalvoa tyonnetaan varoen ylospain, ja tila taytetaan luurouheella,
minun tapauksessani lehman sellaisella, ja se vahitellen luutuu, ja puolen
vuoden paasta toivottavasti paastaan ruuvaamaan implantit kiinni.

Sain jo etukateen ison nivaskan reseteja; antibioottia, jonka aloin jo eilen, steroideja
turvotuksen vahentamiseen, kahta lajia kipulaaketta ja nenatippoja. Puudutuksen
jalkeen kipu kehittyi vahitellen aika sietamattomaksi. Otin ennen aikojaan toisen satsin
kipulaakkeita ja nyt olo  on vahan parempi. Turvotusta on kehittynyt poskeen,
ja myos sinertava mustelman alku.  Huomenna se on varmaan hurjan nakoinen.

Youtubessa on paljon kammottavia kuvauksia tasta operaatiosta, mutta tama animaatio
on ihan siedettava ja informaatiota antava.

8 kommenttia:

Jael kirjoitti...

Huh,kuulostaa kyllä hurjan pelottavalta.Mutta eteenpäin on tuokin mennyt,sillä joitakin vuosia sitten minulle selitettiin,että sitä luuta pitäisi ottaa lantion alueeltani.Ei sanottu mitään lehmän luusta,,,,Paranemisiin Anu!

Sateenkaari kirjoitti...

Pikaista paranemista.Minulla on hammaslaakarikammo,joten en uskalla ajatellakkaan,etta minulle tuollaista tehtaisiin.
İhania kuvia edellisisssa postauksissa.Luen ne ajan kanssa.

anumorchy kirjoitti...

Yael,
minunkin piti tehda tuo juttu jo 10 v sitten, muttei huvittanut. En muista mita luuta silloin olisi kaytetty.
Nyt yhtakkia pullahti aika paljon verta nenasta(se kuuluu asiaan), ja kipu helpotti.

Sateenkaari,
on minullakin aika kammo, mutta ei ole kiva ilman hampaita jaada. Aidillani taisi olla jo tekarit minua monta vuotta nuorempana.

Tuula kirjoitti...

Oih, kuulostaa... epämiellyttavälta... Pikaisiin paranemisiin!

pikkujutut kirjoitti...

Kuulostaa...ikävältä. Mutta lopputulos on sitten hyvä. Jaksamista ja toipumista täältä lähettelen.

Lisay kirjoitti...

Kuulostaa aika hurjalta operaatiolta!
Pikaista paranemista!

Sirokko kirjoitti...

Kaikkea sitä jo nykyaikana pystytään tekemään. Kun vielä laittaisivat koomaan niin kauaksi että kaikki on kunnossa ja herättäisivät vasta uudet hampat valmiina suussa.

Leena Lumi kirjoitti...

Anu, ei ole todellista!Auttaiskohan jos alkaisin tuplata mun kalkkiannoksen. Mulle on jo kaikki tapahtunut melanoomasta alkaen: Tätä en enää halua!

Koeta kestää!