1. Israelissa taksit ovat aina variltaan valkoisia.
2. Taksilupia on valtio aikoinaan myontanyt tietyn maaran, ja ne kiertavat nykyaan vapailla markkinoilla osakkeiden tapaan. Kuka tahansa voi ostaa sellaisen. Hinta on vahan yli 20000 euroa.
3. Auto joka ostetaan taksikayttoon on paljon halvempi kuin yksityisauto.
4. kuljettaja voi liittya taksiasemaan, jolloin han saa kyytikutsuja myos aseman kautta. Hinta riippuu aseman suosion mukaan.
5. Taksinkuljettajaksi haluavan on kaytava lapi pitkahko kierros tutkimuksia. Terveys ja nako, psykologinen koe, poliisin todistus rikkeettomasta menneisyydesta ym.
6. Taman jalkeen kaydaan kuukauden kokopaivainen kurssi. Oppiaineina liikennesaannot, erikoissaannot takseille, lasten kuljetuksen saannot, ensiapu, maantiede, auton mekaniikan tunteminen, englanti ja varmaan viela jotain unohtui.
7. Kurssin aikana on kokeita joka aineesta. Kurssin paatyttya on teorian koe ja ajokoe.
8. Kun kaikki tama on kayty lapi, voi alkaa toihin. Alkuun voi vuokrata auton + luvan per viikko tai kuukausi, yleensa valittajatoimiston kautta. Joskus siihen
kuuluu myos liittymismaksu asemaan. Lisamaksettavaksi jaa bensa. Jotkut auton omistavat kuskit vuokraavat sita myos toiselle osaksi vuorokautta, kun eivat itse ole toissa.
Jos ammatti tuntuu mukavalta, voi myos ostaa oman auton, ja vuokrata vain tuon "lupaosakkeen". Silloin pitaakin jo avata yksityisyrittajan tili verotoimistossa. Palkkatoissa olevathan eivat taalla tarvitse veroilmoituksia tayttaa.
Toinen ongelma auton ostossa on nopea hinnan lasku; vuoden taksikaytossa ollut auto menettaa arvostaan tosi paljon.
Ideaali olisi tietysti ostaa kaytetty ja hyvakuntoinen, mutta jokainen kaytettya autoa ostanut tietaa miten vaikeaa se on.
9. Starttimaksu taksin mittarissa on vahan yli 2 euroa. Pakjonkohan Suomessa? Yolla ja sapattina taksat ovat 25% korkeampia. Jos matkustajia on kolme tai nelja, voi ottaa pienta lisamaksua, samoin matkalaukuista. Mittari on kaynnistettava aina jos matkustaja haluaa. Muuten voi sopia etukateen tietyn summan, jonka matkustaja hyvaksyy.
10. Humalaisia kyydittavia on taallakin paljon!
Leena Kellosalo: Pakkanen on hyydyttänyt linnut
17 tuntia sitten
3 kommenttia:
Onko siellä ns. "villejä" takseja ollenkaan?
Jos tarkoitat villeilla luvattomia, niin en tietaakseni.
Tuo olikin mielenkiintoista tietoa,en tiennytkaan,etta aika tarkkoja taalla ollaan taksijuttujen kanssa,hyva niin! Esim.Venezuelassa oli pilvin pimein pimeita takseja ja kerran jouduin taksiin,jossa ei ollut minkaanlaisia mittareita,ei polttoaineen,nopeuden jne. jne.vahan pelotti.Mittareista eivat muutenkaan olleet kuulleet siellapain.Terveisia Karmielista Yaelianilta!
Lähetä kommentti